Kesztölc Kestúc

keresés

Május 10-én, csütörtökön egy MÁVAG 242-es típusú gőzmozdony különvonat indul Budapest Nyugati Pályaudvarról Esztergomba, majd Esztergomból Komáromba.

A nosztalgia különvonat a tervezett menetrend szerint 8.40-kor indul Budapestről, majd 10.24-re érkezik Esztergomba. Fél órás várakozás után pedig 10.53-kor indul Komáromon át Komárnoba

Menetrend szerint
Tokod 11:05,
Nyergesújfalu 11:20,
Lábatlan 11:28,
Süttő 11:36,
Neszmély 11:53

A MÁV 242-es gőzmozdonya, a MÁVAG gyártásában 1936-1939 között készült összesen 4 darab. A legnagyobb sebességű magyar gőzmozdony 1967-ben 167km/h végsebességet ért el Püspökladánynál. Az áramvonalas burkolatú mozdonyok Budapest és Miskolc-Kassa vonalon 120 km/h sebességgel továbbították a gyorsvonatokat az 1930-as évek közepétől. Ezek a gépek voltak az utolsó, Európában menetrend szerint közlekedő áramvonalas gőzmozdonyok. Legutoljára a Budapest-Biharkeresztes között a Balt-Orient expresszt továbbították. A sorozat egyetlen megmaradt példánya a 242,001 pályaszámú gép, amit selejtezés után Püspökladányban állítottak ki, ahol 1981 és 1998 között volt, majd 1998 és 2002 között újították fel, budapesti Istvántelki Járműjavító üzemben. Jelenleg is üzemképes.

A sorozat egyetlen megmaradt példánya a 242,001 pályaszámú gép, amit selejtezés után Püspökladányban állítottak ki, ahol 1981 és 1998 között volt, majd '98 és 2002 között újították fel, budapesti Istvántelki Járműjavító üzemben. Felújítása során a mozdony kívülről közel eredeti állapotban pompázik, ám "belülről" korántsem. Az egyik legszembetűnőbb átalakítás a mozdonyon, hogy az eredeti széntüzelést átalakították finomítottgázolaj-tüzelésre, a kor igényeinek megfelelően. Ezen kívül számos apróbb átalakítást is végeztek, de minden átalakítás ellenére ez a rendkívül impozáns gőzmozdony a hazai nosztalgiaflotta egyik "sztárja".