Kesztölc Kestúc

keresés

A Visegrádi-hegység Esztergom és Pilismarót között meredeken szakad le a Duna felé, itt páratlan panoráma nyílik a folyóra. Az bájos horgásztavakkal tűzdelt festői fekvésű Búbánatvölgyből indul körtúránk a hegység nyugalmas, kevesek által látogatott, hangulatos zugába.

A túra hossza: 13 km

A túra időtartama: 4 óra

A túra jellege: Közepes nehézségű körtúra végig jól jelzett turistautakon, ösvényeken, egy darabig aszfaltúton, ill. országúton. A Hideglelős-kereszthez és a Sas-hegyhez vezető út nagyon meredek, de rövid emelkedő. Vízvételi lehetőség csak a Fári-kútnál van.

Kiindulópont: Az Esztergomtól 7 km-re keletre, a 11-es főút melletti Búbánatvölgy településrész.

Térképkivágat: Pilis és a Visegrádi-hegység 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

A túra leírása

Az Esztergomhoz tartozó Búbánatvölgy településrészről indulunk a 11-es főúton Visegrád felé. Az autót le tudjuk tenni az országúttól kissé beljebb, például a füves focipálya melletti területen. A meglehetősen nagy forgalmú úton kb. 200 métert kell csak megtennünk, majd jobbra be az erdőbe vezet minket a P∆ -el jelzett kis ösvény. Hangulatos kis völgyben emelkedünk, elmegyünk a Hideg-kút szerény kis forrása mellett, majd utunk egyre erősebben emelkedve egy nagy bal kanyar után kis, útjelzőtáblával is ellátott elágazáshoz ér.

Balra fel vezet a meredek csapás a parádés panorámát nyújtó kis kiszögellésig, melyen a Hideglelős-kereszt áll. A szép feszület előtti sziklákról lábunk alatt hömpölyög a Duna hatalmas folyama, benne a homokzátonyszerű szigetekkel, köztük a legnagyobb a Helembai-sziget, a túlparton pedig a már Szlovákiához tartozó Helembai-hegység, attól jobbra a Börzsöny hegyei látszanak.

Miután kigyönyörködtük magunkat, visszamegyünk az elágazáshoz, és folytatjuk utunkat a P∆ jelzéseken. Az ösvény még az eddigieknél is meredekebben kapaszkodik fel a Sas-hegy (322 m) tetejére, a ritkás erdőből fantasztikus a kilátás a Dunára, még az esztergomi bazilika jellegzetes kupolája is felsejlik. A hegy tetejéről már korlátozottabb a kilátás a növényzet miatt.

Sas-hegytől utunk kényelmesebbé válik, szép erdőben, szintben, egy nagy jobb kanyar után érjük el a balról, Basaharc felől csatlakozó P+ jelzésű utat. A széles szekérúton a P+ és a Mária-út jelzéseket követjük először erdőben, majd egy nagy erdőirtás szélén haladva. 20 perc alatt, balról találkozunk a P jelzésekkel, majd 100 m után egy útjelzőtáblával is jelzett kereszteződésnél, a P és a Mária-út jelzései jobbra tartanak. Innen a bal oldali utat választva, a továbbra is a P+ jelzéseket követve, széles utunk időnként csodálatos kilátást nyújt balra az erdős Pitvaros-völgybe. A Dobogó (387 m) gerincén egy ponton jobbra érdemes egy pár méteres kitérőt tenni, egy kis tisztásról megkapó kilátás nyílik a szemben lévő Vaskapu-hegyre, az előtte fekvő idilli rétekre. A távolban megcsillan a Duna szalagja, mögötte a Gerecse széles hegyhátja és a Nagy-Gete púpja is jól látszik.

A kilátóhelytől pár méterre széles, erdészeti utunk kettéágazik, a jelzések a jobb oldali ágra mutatnak, szintben maradva egy nagy erdőirtás szélén gyalogolva érünk egy elágazáshoz, ahol az útjelzőtábla kissé zavaróan a már nem itt vezető jelzést is mutatja, mi élesen jobbra térünk a jelzéseket követve a Fári-kút irányába. A kereszteződésnél az egyik fán szentképet láthatunk. A Z jelzések mellett a kék Mária-út jelzései is festve vannak. Lejtős utunk egy árokban jön le a hegyről, néhol keresztbe dőlt fákon kell átbújnunk, majd az ösvény az árok szélén kényelmesebben folytatódik.

Ritkás, hangulatos szálerdőben haladva hamarosan kibukkanunk egy gyönyörű tisztáson, majd jobbról egy sűrű fenyves mellett megyünk el. Pár perc múlva egy újabb üdén zöldellő rétre jutunk, majd egy kerítésen átvezető létrán mászunk át, és a Csenke-patak rendkívül buja, dzsungelszerű ártéri erdejébe bújunk be. Kibukkanva a liánok közül a mezőre, egy útkereszteződéshez érünk. Érdemes egy kis kitérőt tennünk egyenesen előre a 150 méterre lévő hangulatos, szépen rendben tartott, bővizű Fári-kúthoz, ahol pihenőhelyeket, padokat találunk.

A forrástól menjünk vissza a kereszteződéshez, és balra fordulva immár a P jelzéseken szép mezők, rétek, megművelt földek közt haladunk a széles, földes kocsiúton. A jelzések pár perc után jobbra mutatnak, átkelünk a patakon, egy nagy bal kanyar után a tágassá váló völgyben követjük tovább a jelzéseket. A gyümölcsösök, hétvégi házak között vezető útról szép kilátás nyílik jobbra, a hosszan elnyúló hegyhátra, ahonnan korábban leereszkedtünk. A P jelzések később jobbra térnek, mi a P+ jelzéseken maradunk és rövidesen elérjük a Búbánatvölgyi-tavak legszebbjét, a Kerek-tavat.

Kerek-tó szépen gondozott parkosított partján remek kis büfét (meleg konyha) találunk, a jól kiépített horgászhelyek mellett tudunk gyönyörködni a festői fekvésű, romantikus tó látványában. A betonút egy erdészház mellett megy el, majd a következő tó előtt jelzésünk balra letér a jobbra kanyarodó betonútról, és egy hangulatos, széles földúton a Szamár-hegy tövében megy tovább a Búbánatvölgyben. Szorosan a meredek, erdős hegyoldalhoz tapadva vezet utunk, jobbra üdülők, hétvégi házak sora, majd pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra.