Kedves Vállalkozó Társunk!

Az Dorogi Ipartestület legújabb hírlevelében az alábbi témákról szeretnénk tájékoztatást adni:
1. Indulnak a bértámogatási pályázatok, fontolgatják a katás foglalkoztatók megsegítését
2. Segítség a vállalkozások talpra állásához
3. Az adózást és a SZÉP-kártyát érintő könnyítésekről döntött a kormány
4. Már a válság utáni időszakra készülnek a vállalkozások
5. Április lesz a vízválasztó az építőipar jövőjét illetően
6. NHP hajrá. Három banknál – online is
7. Kivételesen egy hónapnál rövidebb ideig is szünetelhet az egyéni vállalkozás
8. Csak rövid ideig örülhetett több mint 300 ezer katás vállalkozó
9. A családi vállalkozásokat mindig veszély fenyegeti


Dorog, 2020. május 05.

Üdvözlettel: Szűcs György Elnök Dorogi Ipartestület

Indulnak a bértámogatási pályázatok, fontolgatják a katás foglalkoztatók megsegítését

adozona.hu

Április 15-étől pályázhatnak a vállalkozások a kutatás-fejlesztési bértámogatásra, ápri-lis 16-ától pedig az általános munkahelyvédelmi bértámogatásra – közölte Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a gazdasági élet képviselőivel tartott mai videokonferencián.

A Gazdaságvédelmi Akcióterv kiemelt célja a munkahelyek védelme, helyreállítása és újak teremtése. A vállalkozások az intézkedések bejelentése után egy héttel már pályázhatnak az elsőként elérhetővé váló célzott támogatásokra – hangsúlyozta Palkovics. A kormány 40 százalékos bértámogatást vállal a kutatási, fejlesztési és innovációs szektor magasan képzett munkavállalóinak megtartása érdekében három hónap időtartamra. A több tízezer szakember munkában tartása elengedhetetlen a gazdaság újraindításához, a támogatást ezért többek között mérnökök, kutatók, informatikusok után kaphatják a cégek. A lehetőség kiterjed minden kutatás-fejlesztést végző, nem költségvetési szerv munkáltatóra, így a teljes nemzetgazdaságot, minden ágazatot érint.
A munkahelyvédelmi bértámogatási programban az állam átvállalja a munkavállalók kieső jövedelmének egy részét a rövidített munkaidőben történő foglalkoztatás idejére. A támogatási időszak három hónap lehet, a munkáltatónak vállalnia kell, hogy a kérelem beadásától számítva megőrzi, a folyósítást követően pedig legalább egy hónapig fenntartja dolgozói létszámát. A programban azok a munka törvénykönyve szerint foglalkoztatott munkavállalók vehetnek részt, akik a veszélyhelyzet kihirdetése és a kérelem benyújtása közötti időszak alatt megszakítás nélkül foglalkoztatásban álltak a munkáltatónál, akár "home office" keretében is. A tájékoztatás szerint a gazdasági élet szereplői üdvözölték a Gazdaságvédelmi Akcióterv fő céljait, a munkahelyek megőrzéséért tett lépéseket és a különböző egyszerűsítéseket. Egyetértettek abban, hogy az államháztartás hiányát kordában kell tartani, mert így biztosít-ható hosszabb távon is Magyarország, a magyar gazdaság nemzetközi versenyképessége. A munkahelyek megtartásához szükséges eszközöket a vállalkozói érdekképviseletek által javasolt elemekkel foglalták rendeletbe, a bértámogatás is a kamarák javaslatának megfele-lően igényelhető egyszerűbb adatlappal, cégkapun keresztül. A foglalkoztatási helyzet javítását szolgálja továbbá a munkaidőkeret rugalmassá tétele, a támogatott hitel-, garancia- és tőketermékek, a hatékonyság növelését is ösztönző fejlesztési források. A miniszter hozzátette: a gazdasági szereplők kérése alapján a tárca megvizsgálja annak a lehetőségét, hogy a munka törvénykönyve szerint foglalkoztatottakkal rendelkezők mellett a kisadózó vállalkozások tételes adóját (kata) fizető vállalkozások is élhessenek a bértámogatással.

Segítség a vállalkozások talpra állásához

veol.hu

Egyszerű, olcsó, támogatással kombinált non-profit mikrohitelprogram beindítását javasolja a kormánynak a Magyar Mikrofinanszírozási Hálózat, mely a bankihoz képest jóval kedvezőbb feltételekkel tudná támogatni az önfoglalkoztatók, családi vállalkozások talpra állását.
A koronavírus-járvány gazdasági hatásai már most húsba vágóak sokak számára – különösen igaz ez a kis családi vállalkozások és az önfoglalkoztatók számára, ahol az egész megélhetésüket jelenti a cég működése. Biztosan sokan lesznek olyanok is, akik elveszítik állá-sukat a járvány miatt, és az újrakezdés lehetőségét jelentheti a vállalkozóvá válás. Számukra dolgozott ki egy gazdaságélénkítő csomagot Szekfü Tibor, a Magyar Mikrofinanszírozási
Hálózat elnöke, aki egyben a Veszprém Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány kuratóriumának elnöke is. A javaslat már a Varga Mihály pénzügyminiszter vezette gazdaság-újraindító akciócsoport előtt van, melyet Orbán Viktor miniszterelnök hívott életre a járvány gazdasági hatásainak kezelése érdekében. Az akciócsoport javaslatokat gyűjt a gazdasági élet szereplőitől, és ezt a lehetőséget ragadta meg Szekfü Tibor egy új, állami finanszírozású, non-profit vállalkozói mikrohitelprogram ki-dolgozására. – A válság nyomán nehéz helyzetbe jutott mikrovállalkozások újrakezdésének megsegítésé-re fordítható, támogatással kombinált mikrohiteltermékek finanszírozását javasoljuk a kormánynak. Az új vállalkozói mikrohitelprogram a bankinál jóval kedvezőbb feltételekkel, alacsonyabb garanciákkal tud segítséget adni a kis cégek, az önfoglalkoztatók számára – mondta Szekfü Tibor. Az új hitelalap működtetésére a javaslat szerint nyolcmilliárd forintot kellene elkülöníteni, és a hitel közvetítői a megyei vállalkozásfejlesztési alapítványok, a magyar mikrofinanszírozási hálózat tagjai lennének.

Nő a SZÉP-kártyára adható juttatás, csökken egyes lakások áfája, haladék az adóbevallásokra

adozona.hu

A kormány a koronavírus-járvánnyal összefüggésben döntött a beszámolók és adóbe-vallások elhalasztásáról, a kártyás vásárlás lehetőségének szélesítéséről, áfakönnyítésről és a SZÉP-kártyára adható összegek emeléséről is – közölte Gulyás Gergely, a Miniszterelnökség vezetője csütörtökön online sajtótájékoztatón.
A beszámolókészítési és -közzétételi, valamint az adóbevallási kötelezettségeket szeptember 30-áig halasztják el – közölte a miniszter. A kormány másik döntése értelmében az online kasszát használó kereskedők 2021. január 1-jétől kötelesek biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét. Gulyás Gergely azt is elmondta, hogy 2020. június 30-áig a SZÉP-kártyára utalt béren kívüli juttatásokra nem kell szociális hozzájárulási adót fizetni. Az évente adható rekreációs juttatások összege emelkedik 2020-ra: a közszférában 200 ezerről 400 ezer forintra, a versenyszférában 450 ezerről 800 ezer forintra – tájékoztatott, hozzátéve, hogy a SZÉP-kártya egyes alszámláira feltölthető keretösszegek is emelkednek. Az áfával kapcsolatos könnyítések közé sorolta, hogy az úgynevezett rozsdaövezetekben épülő új lakások értékesítésére és bérbeadására 27 százalékos helyett 5 százalékos áfakulcs lesz alkalmazandó.
Az adóigazgatásban az adózó megbízható minősítését nem lehet megszüntetni, ha a veszélyhelyzet alatt sértette meg adófizetési kötelezettségét – mondta a miniszter. A kormány arról is határozott, hogy a munkáltatók májustól egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetnek a fizetés nélküli szabadságon lévő munkavállalóik után.

Már a válság utáni időszakra készülnek a vállalkozások

piacesprofit.hu

A vállalatok többsége arra számít, hogy az egészségügyi vészhelyzet okozta válságból jövőre indul meg a gazdasági fellendülés – derül ki az EY globális kutatásából. A cégek ezért sem mondanak le felvásárlási terveikről, aminek jelentős szerepe lehet majd a krízis utáni felépülésben. Világszerte a vállalatok közel fele (49%) a két évvel ezelőttivel megegyező vagy annál alacsonyabb nyereségességgel kalkulált az idei évre, a kialakult egészségügyi vészhelyzetnek köszönhetően most túlnyomó többségük (95%) még alacsonyabb profitra készül. A bevételi és a jövedelmezőségi célok teljesítése érdekében ezért jelentős átalakításba kezdett a cégek 72 százaléka, és a korábbinál rendszeresebb stratégiai és portfólió-felülvizsgálatokat terveznek. A kialakult helyzet enyhülésével prioritás lesz az új digitális és technológiai megoldásokba való beruházás (43%), illetve a portfólión belüli tőkeátcsoportosítás (42%) is. V vagy U? Jelenleg mindenki a példátlan globális egészségügyi krízisre figyel, a döntéshozók azonban már tervezik a válság utáni időszakot. 2021-be átnyúló, U alakú felépülési időszakot vár lelassult gazdasággal a cégvezetők 54 százaléka, 38 százalékuk számít arra, hogy V alakú visszaesés és fellendülés lesz, vagyis a szokásos gazdasági tevékenység már ez év harmadik negyedévében visszatér. Mivel közép-távon élénkülést feltételez a legtöbb döntéshozó, 56 százalékuk továbbra is aktívan tervezi a fúziókat és felvásárlásokat (56%) a következő 12 hónapban is. Egy akvizíció során a vezetők 38 százaléka számára a megcélzott vállalat üzleti rugalmassága lesz döntő szempont. „A válsághelyzet egyelőre nem kényszerítette terveik teljes feladására a cégvezetőket. Az akvizíciók továbbra is hatékonyan alakíthatják a vállalati portfóliókat, illetve felgyorsíthatják a társaságok előtt álló átalakulási folyamatokat. Ahogy a 2008-as pénzügyi válságot követő időszak is rámutatott, az éledező piacon sok esetben épp egy felvásárlás segíti hozzá a cégeket, hogy újra megerősödjenek és a visszaálljanak a növekedés útjára” – mondta Nagy Ferenc, az EY Tranzakciós Tanácsadás üzletágának szakértője. A következő időszakban tehát egy jelentős átstrukturálódásra lehet számítani. Ez az élénkülés az M&A piacon azonban csak akkor fog megindulni, ha már túl vagyunk az egészségügyi vészhelyzet nehezén.

Csökkenőben az építőipar rendelésállománya

profitline.hu

Csökken az építőipar rendelésállománya, az év közepétől nehéz helyzetbe kerülhet az ágazat, ha nem érkeznek újabb megrendelések - mondta Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elnöke vasárnap az M1 aktuális csatornán. Hozzátette: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtöki jelentése szerint februárban 2,5 százalékkal nőtt az építőipar termelése az egy évvel korábbihoz viszonyítva, azonban a március közepétől tartó időszakot nézve egyértelműen csökkentek a megrendelések. Szavai szerint jellemzőek az elbizonytalanodások az új munkák előkészítésénél, az előkészített munkákat a magánmegrendelők egyelőre nem indítják el, és sok állami közbeszerzésnél is tolódik az eredményhirdetés. Az ÉVOSZ elnök kitért a járványhelyzet okozta visszaesés orvosolására bejelentett, rozsda-övezetben felépülő új lakásoknál alkalmazható kedvezményes, 5 százalékos áfára is. Mint mondta, egy ilyen területen történő építkezéshez szükséges dokumentumok beszerzése akár két év is lehet, így arra kérik a kormányt, hogy vezessen be gyorsított eljárási rendet.

NHP Hajrá. Három banknál – online is

azuzlet.hu

A Budapest Bank, a Takarékbank és a Gránit Bank is elkezdte az új növekedési hitel-program, az NHP Hajrá közvetítését a kis- és középvállalatoknak.
Az MNB április elején bejelentett konstrukciójában a vállalatok számára 1500 milliárd forintnyi forrás nyílik meg, amely legfőbb célja a munkahelyek és a gazdaság versenyképességének megtartása, erősítése. A Budapest Bank közölte, hogy elkezdték az NHP Hajrá közvetítését a vállalati ügyfeleknek, és kibővített kapacitásokkal, valamint például a távoli aláírás bevezetésével támogatják a zökkenőmentes ügyintézést. A koronavírus járvány okozta krízishelyzetben a cégek számára kulcsfontosságú, hogy kedvező kamatozású és kiszámítható anyagi terhet jelentő eszközökkel tudják pénzügyi stabilitásukat és a munkahelyeket megőrizni, valamint a korábban eltervezett beruházásaikat megvalósítani. Az NHP Hajrá a legtöbb kihívás leküzdésében szerephez juthat, hiszen
A Takarékbank közölte: a piaci súlyát meghaladó mértékben tervezi növelni vállalati hitelezését a következő hónapokban, a meglevő termékek mellett aktívan kínálja a piacon most megjelent és megjelenő valamennyi finanszírozási terméket. A banknál már az elmúlt napokban megugrott az érdeklődés a kamattámogatott és intézményi kezességgel fedezett standard termékek iránt.
Az NHP Hajrá részeként egy kkv legfeljebb 20 milliárd forint kölcsönt igényelhet, az átfutási idő legfeljebb két hét. A jegybank 0 százalékos kamat mellett nyújtja a refinanszírozási hitelt, a vállalkozások által fizetendő kamat maximum 2,5 százalékos lehet. Beruházási hitelt legfeljebb 20 éves futamidővel, forgóeszközhitelt 3 évre vehetnek fel a vállalkozások, akik a kölcsönt akár európai uniós támogatás előfinanszírozására, hitelkiváltásra vagy cégvásárlásra is fordíthatják A Gránit Bank azt közölte, náluk számítógépen és mobilon is elérhető az NHP Hajrá hitel igénylését gyorsító, a hiteligénylés teljes folyamatát online csatornán lebonyolító szolgálta-tás. Ez a bank honlapjáról indítható és gyors előszűrésből, online adatbevitelből és digitális dokumentumfeltöltésből áll. Hegedüs Éva, a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója elmondta: digitális bankként elsődleges feladatnak tekintik a vállalkozások színvonalas kiszolgálását, a hiteligénylési folyamat egyszerűsítését és gyorsítását, amely a jelenlegi pandémiás időszakban az egészség védelmét is biztosítja. A legújabb digitális fejlesztéssel így is segítik a koronavírus negatív gazdasági hatásainak mérséklését és a gazdaság válságot követő újraindítását – tette hozzá.

Kivételesen egy hónapnál rövidebb ideig is szünetelhet az egyéni vállalkozás

trademagazin.hu

A 24.hu információi szerint március utolsó napján az egyéni vállalkozók megrohamoz-ták az online ügyintéző felületet, a szokásosnál jóval többen jelentették be, hogy szüneteltetik tevékenységüket. Nem hivatalos becslések szerint több tízezer is lehet a számuk, a hivatalos adatokra azonban májusig várni kell. A lap informátorának mindenesetre aznap már csak a 30 ezredik utáni sorszám jutott. A roham nyilván nem független attól, hogy a kijárási korlátozás miatt, vagy egyéb, a járványhelyzettel össze-függő okból számos kisvállalkozás veszítette el bevételeit, lehetetlenült el a működé-se. Hogy hányan lehetnek, akik a szüneteltetést visszavonnák, felfüggesztenék, azt nem tudjuk, de bizonyára vannak, mert erre most lehetőséget biztosít a kormány. Eddig az volt a szabály, hogy a vállalkozási tevékenységet legalább egy hónapig lehet/kell szüneteltetni. Egy április 17-i kormányrendelet szerint ezt a minimális időtartamot átmenetileg nem kell alkalmazni, azaz egy hónapnál rövidebb is lehet a vállalkozás szüneteltetése. A rendelet három esetet különít el. Akik a vállalkozás szüneteltetését március 11-e (a veszélyhelyzet kihirdetése) és március 30. között jelentették be, azoknak az április 18-i hatály-ba lépéstől számított 15. napig (azaz május 2-ig) kétféle lehetőségük van. Vagy: Bejelentik, hogy visszavonják a tevékenységük szüneteltetésére vonatkozó bejelentést. Ebben az esetben teljes egészében, nyomtalanul törlik a szüneteltetési bejelentést, mintha az meg sem történt volna, és a szüneteltetéssel kapcsolatos kötelezettségek és jogok sem érvényesülnek.
Bejelentik, hogy folytatják a szüneteltetett tevékenységet. A második esetben a szüneteltetés egy hónapnál rövidebb is lehet.
Aki pedig március 30. után de a még a veszélyhelyzet lejárta előtt jelenti be a szüneteltetést, annak nem kell betartatnia a legalább egy hónapos szüneteltetési minimumidőt. A szüneteltetést és annak visszavonását is a webes ügysegéden keresztül lehet bejelenteni (külön a NAV felé nincs teendő), és a bejelentés másnapjától él. A szüneteltetés lényege, hogy azalatt nem lehet végezni a tevékenységet. A főállású katás egyéni vállalkozók is szüneteltethetik tevékenységüket – ekkor a tételes adót (50 vagy 75 ezer forint) csak arra a hónapra nem kell megfizetniük, amely hónapban elejétől végéig szünetelt a tevékenységük. Viszont az ilyen hónapra nem lesz biztosításuk, ezért egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetniük (havi 7710 forint). A nem egész hó-napokra vonatkozó szüneteltetésnél a járulékot nem kell fizetniük a katásoknak, azonban a kata adót teljes egészében le kell róniuk. Ezért lehet meggondolandó töredék hónapra szüne-teltetni a katázást. Ha főállású (de nem katás) vállalkozásról van szó, amelyik egész hónapra szünetel, akkor nem kell a minimálbér és bérminimum után megfizetnie az előírt közterheket, viszont mivel nem lesz biztosítása, fizetnie kell egészségügyi szolgáltatási járulékot (7710 forint/hó). Ha töredék hónapra szól a szüneteltetés, akkor vállalkozói közterheket arányosítva kell megfizetnie azokra a napokra, amikor nem szünetelt a vállalkozása. A szünetelés napjaira pedig egészségügyi szolgáltatási járulékot kell leróni (napi 257 forint). Az egyéni vállalkozói tevékenységet egyébként 2017 óta legfeljebb két évig lehet szüneteltetni. (24.hu, Tamásné Szabó Zsuzsanna)

Csak rövid ideig örülhetett több mint 300 ezer katás vállalkozó

mfor.hu

Már akik befizették a márciusi penzumukat. Az ugyanis az adószámlájukon több napon át többletként jelent meg. Mára viszont már eltűnt. A magyarázat a könyvelési szabályokban keresendő - közölte a NAV lapunk megkeresésére.
Orbán Viktor március 23-án jelentette be, hogy a koronavírus miatt öt nappal korábban meg-hozott gazdaságvédelmi intézkedéseket újabbakkal egészíti ki. Egyebek mellett azzal, hogy 81 480 kis- és középvállalkozás június 30-áig adómentességet kap a Kiadózó vállalkozások tételes adója (kata) megfizetése alól. Ami azt jelenti, hogy négy hónap - március, április, május és június - után nem kell a katát elutalniuk a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV).
Az erről még aznap, nem sokkal éjfél előtt megjelent kormányrendelet részletesen felsorolja, hogy a katás könnyítés mely tevékenységeket érinti. Ezek:
• taxis személyszállítás (TEÁOR és TESZOR 4932),
• fodrászat, szépségápolás (TEÁOR és TESZOR 9602),
• festés, üvegezés (TEÁOR és TESZOR 4334),
• egyéb humán-egészségügyi ellátás (TEÁOR és TESZOR 8690),
• villanyszerelés (TEÁOR és TESZOR 4321),
• fizikai közérzetet javító szolgáltatás (TEÁOR és TESZOR 9604),
• előadó-művészet (TEÁOR és TESZOR 9001),
• víz-, gáz-, fűtés-, légkondicionáló-szerelés (TEÁOR és TESZOR 4322),
• szakorvosi járóbeteg-ellátás (TEÁOR és TESZOR 8622),
• épületasztalos-szerkezet szerelése (TEÁOR és TESZOR 4332),
• sport, szabadidős képzés (TEÁOR és TESZOR 8551),
• tetőfedés, tetőszerkezet-építés (TEÁOR és TESZOR 4391),
• általános járóbeteg-ellátás (TEÁOR és TESZOR 8621),
• padló-, falburkolás (TEÁOR és TESZOR 4333),
• fogorvosi járóbeteg-ellátás (TEÁOR és TESZOR 8623),
• előadó-művészetet kiegészítő tevékenység (TEÁOR és TESZOR 9002),
• egyéb sporttevékenység (TEÁOR és TESZOR 9319),
• fekvőbeteg-ellátás (TEÁOR és TESZOR 8610),
• konferencia, kereskedelmi bemutató szervezése (TEÁOR és TESZOR 8230),
• üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás (TEÁOR és TESZOR 5520),
• testedzési szolgáltatás (TEÁOR és TESZOR 9313),
• egyéb vendéglátás (TEÁOR és TESZOR 5629),
• egyéb szálláshely-szolgáltatás (TEÁOR és TESZOR 5590),
• szerencsejáték, fogadás (TEÁOR és TESZOR9200),
• idősek, fogyatékosok szociális ellátása bentlakás nélkül (TEÁOR és TESZOR 8810),
• szállodai szolgáltatás (TEÁOR és TESZOR 5510).
Aki ennek ellenére mégis befizette a katát, annak adószámláján az többletként jelent meg. Csakhogy nem csak az övékén: húsvétot követően olyan katások is jelezték, hogy ez az adónemük túlfizetést jelez, akik TEÁOR-, illetve TESZOR-számát nem sorolta fel a mentességet adó kormányrendelet. Amiből akár azt is gondolhatták, hogy akkor nekik sem kell négy hónapig katát fizetniük.
További reményre adott okot a számukra, hogy a kötelezettségek között a legutóbbi bejegyzés március 12-ei keltezésű volt, ami a februári katás befizetésre vonatkozott. A szabályok szerint mindig az előző havi adót kell leróni, legkésőbb a következő hó 12-éig, vagy ha az pihenő- vagy ünnepnapra esik, akkor az azt követő munkanapig. Megkérdeztük a NAV-ot, hogy akkor most mi a helyzet, adminisztrációs hiba történt, vagy esetleg más olyan körülmény merült fel, amiről nem tudunk. Válaszában az adóhatóság em-lékeztetett arra, hogy a "mentesített tevékenységeket a 47/2020. (III. 18.) Korm. rendelet taxatív felsorolja. Tehát azoknak katásoknak, akik nem végzik a felsorolt tevékenységeket továbbra is fizetniük kell a tételes adót." Vagyis ez azt jelenti, hogy a március elején már több mint 391 ezer katás közül tovább-ra is a már említett 81 480-nak jár a négyhavi könnyítés. De akkor miért mutattak többletet az adószámlák? A válasz a NAV „folyószámla-kezelés technikájában” keresendő, amely - mint az adóhatóság hangsúlyozta - évek óta változatlan. Eszerint a 2020. március havi kata esedékessége 2020. április 14-e volt, mivel 12-e húsvét-vasárnapra esett, amelyet követően ez volt az első munkanap. Így az érintett adózóknak ezen időpontig kellett megfizetniük – késedelmi pótlékmentesen – a tételes adót. Az esedékességig megfizetett összeg azonban egészen a kötelezettség elő-írásáig „látszólagos” túlfizetésként jelentkezik az adószámlán. A 2020. márciusi kata-kötelezettségeket április 20-án, hétfőn könyvelte el a NAV - tegnap tehát megszűnt az említett látszólagos túlfizetés. A NAV a kata-kötelezettségek könyvelésekor már évek óta ezt a gyakorlatot folytatja, ezért az az érintett adózói körben ez már ismert - húzta alá az adóhatóság a lapunknak adott válaszában. Hozzátéve: a mentesítéssel nem érintett kata-alanyoknak a tételes adót határidőben kell megfizetniük, ha ez elmarad, tehát késedelmes fizetés esetén a NAV-nak késedelmi pótlékot kell felszámítania.

A családi vállalkozásokat mindig veszély fenyegeti

vg.hu

A jelenlegi helyzetben a legtöbb magántulajdonú gazdasági szereplő is home office-ba és más távmunkába kényszerül, aminek köszönhetően kiugróan nagy hányadukat fenyegeti speciális kiberbiztonsági kockázat. A Deloitte Private szakértői összefoglalták, milyen kihívásokkal kell szembenézniük a családi vállalkozásoknak az adatvédelem terén és miket érde-mes átgondolni a megelőzéshez.
A kíméletlen gyorsasággal erősödő válságra adandó gyors és gyakorlatias reakciók kialakítása kapcsán a téma aktualitását mi sem tükrözi jobban, minthogy a COVID-19 világjárvány olyan szervezeket is új digitális munkafolyamatok és gyakorlatok alkalmazására kényszeríti, ahol ezek megfelelő előkészítése jellemzően nem történt meg a múltban. Emberek milliói dolgoznak otthonról, különböző videó kommunikációs eszközök válnak a napi rutin részévé, a virtuális magánhálózatok (VPN) használata pedig kulcsfontosságú szerepet tölt be a biztosított információcserében. Míg a világ az egészségügyi és a gazdasági veszélyekre összpontosít, fokozott kiberbiztonsági kockázat jelentkezik az otthoni munkavégzés miatt, amit a kiberbűnözők előszeretettel ki is használnak. Egy autó is okozhat adatvesztést A családi vállalkozásokra jellemző, hogy szorosan összekapcsolt környezetben működnek, ahol a növekvő adatmennyiség az online támadások kockázatát is magában hordozza. A legfőbb döntéshozók személyes informatikai eszközei – például a laptopok, okostelefonok, de ide tartoznak már az autók és más szenzoros eszközök is -, egyszerre tartalmaznak személyes és üzleti információkat, illetve hozzáférési pontokat a céges levelezéshez, belső rendszerekhez, vagy közösségi média profilokhoz. Bár a legtöbb családi vállalkozás úgy ítélheti meg, hogy az online támadások ártalmatlanok, ezek miatt a sérülékeny, jellemzően nem megfelelően védett hozzáférési pontok miatt a családi vállalkozások jelentős része mégis vonzó célpont a hackerek és bűnözők számára. Gondoljunk csak egy feltört közösségi média fiókból származó hamis hírre a tulajdonosok személyes vagy üzleti preferenciáit és a társaságot érintően, vagy egy megtévesztő e-mailre a CEO, CFO mail fiókjából. A veszélyeket tovább fokozza, hogy az egyes eszközök céges és magáncélú együttes használata egyre jobban összemosódik a kialakult helyzetben. A szélesebb felhasználói kör automatikusan több, szenzitív adat megjelenését jelenti, ezzel jelentősen megnövelve cyber-fenyegetettség mértékét. Business Email Compromise: kiemelt veszély a vezetők emailjei között Az úgynevezett ‘Business Email Compromise’ típusú csalások a családi vállalkozások vezetőit fenyegetik leginkább. Az ilyen jellegű támadások során a cégek vezetőit személyesítik meg a csalók, aminek következtében pénzátutalásra presszionáló lépéseket tesznek. Ezeknek a megelőzése azonban kevésbé az IT rendszerek és egyéb infrastruktúrák tovább fejlesztésével kezelhető leghatékonyabban, hanem a belső folyamatok kialakításával és szigorításával, valamint a jogi feltételrendszer, szerződések felülvizsgálatával, folyamat szintű monitorozásával. A fenyegetettség súlyosságát jól mutatja, hogy az FBI is kiemelt veszély-ként kezeli ezt a típust a csalási módszerek közül. Azonnali kár és hosszú távú hatások A kiberbűnözők egyik leggyakoribb taktikája a munkavállalók bizalmának megszerzése, amit valósághű kommunikáción keresztül érnek el. A munkavállalók bizalmát kihasználva olyan bizalmas információkról szereznek tudomást, amelyek korrumpálása jelentősen veszélyezteti az üzleti teljesítményt.
A kibertámadások „látható” hatásai olyan közvetlen költségek, amelyek az adatlopás, hamis tranzakciók, jognyilatkozatok leggyakoribb velejárói. A „nem látható” vagy nem közvetlen hatások azonban sokszor súlyosabban érinti a szervezeteket olyan következmények formájában, amelyekről kevesebb információ áll a rendelkezésünkre. Ezek legtöbbje nem kézzel-fogható, azonnali költség, és nehéz őket számszerűsíteni, de többek között ide tartozik a márkanév sérelme, a szellemi termékek eltulajdonítása, a megbízható működés megbénulása, vagy akár a vállalatot irányító család tagjainak érzelmi, morális és reputációs sérülése is. A családok körül minden információ érzékeny – információ a vagyonról, a család magánéletére vonatkozó körülményekről, a szubjektív döntések által vezérelt üzleti tervekről és döntésekről. Mivel a tehetős családok a kiberbűnözők kiemelt célpontjai lehetnek, az információk dedikált és egységes védelmére kell törekedniük – mondta dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private közép-kelet európai vezető partnere. Személyre szabott védelemre van szükség A tudatosság és a megfelelő felkészültség nélkülözhetetlen, amely a családi vállalkozás méretétől, iparágától függően változhat. Míg egy gyártó cég működése során a szellemi termék védelme kaphat prioritást, addig egy fogyasztási cikkekkel kereskedő vállalat többet aggód-hat az ügyfelek adatai miatt. Az Európai Unió 2018 májusától hatályos Általános Adatvédelmi Rendelete (GDPR) jelentősen megváltoztatta az adatkezelési szabályokat Magyarországon is. A GDPR értelmében a vállalkozások felelőssége megnőtt az általuk kezelt adatok védelmével kapcsolatban, azonban az ennek való jogi megfeleléssel párhuzamosan mégis jelentős hiányosságok érhetők tetten a kiberbiztonság területén. Kihívások A kiberbiztonsági kockázatok egyik hatékony kezelése, ha az intézkedések közvetlenül a vállalati stratégiába épülnek be. Egy 2019-es Deloitte tanulmány például feltárta, hogy habár a family office-ok 32 százaléka jelentett veszteségeket kibertámadások miatt, csupán alig 4 százalékuk rendelkezett erre a területre fókuszált stratégiával. A hatékony hálózatvédelem kiépítése mellett vannak olyan figyelőeszközök, amelyek a kibertámadások valós idejű észlelésére képesek. Annak érdekében, hogy a munkavállók számára is felismerhetővé váljanak a kockázati tényezők, érdemes képzéseket tartani, ahol lehetőség nyílik az adathalász támadások szimulációs gyakorlatára is. A megelőző intézkedések mellett ugyanakkor egyre elterjedtebb, hogy a vállalkozások kiberbiztosítást kötnek. A globális kiberbiztosítási piac 2017-ben már több, mint 4.5 milliárd USD méretű volt. Kiberbiztonsági checklist A fenti kihívásokra egy felkészült családi vállalkozás megelőző jelleggel könnyebben találhat megoldást, ha képes a lehetséges kockázatokat időben beazonosítani, ezáltal egy tényleges támadást gyorsan észlelni és arra megfelelően reagálni, mintha utólag tenné meg ezeket. Gondolatébresztőként a Deloitte Private szakértői összeszedtek néhány általánosabb kérdés, aminek a megválaszolásával is hatékony lépések tehetők annak érdekében, hogy egy családi vállalkozás képes legyen kivédeni a potenciális kibertámadásokat.
• Rendelkezik-e a vállalkozás megfelelő stratégiával a szervezetet érintő fenyegetések feltárása, azonosítása, kivédése és a szükséges reakciók megadása érdekében?
• Felismerve, hogy a legtöbb támadás emberi hibára épít, tart-e megfelelő képzéseket az alkalmazottak számára, hogy a veszélyeket idejében felismerjék?
• Rendelkezik-e a társaság naprakész adattárolási és védelmi politikával minden digitális hozzáférés tekintetében?
• Képes-e a szervezet a család és az üzlet számára legfontosabb digitális eszközök beazonosítására és védelmére?
• · Megtörtént-e a szervezeten belül az információbiztonsági ügyekért felelős dedikált személy vagy csoport kinevezése?
• Rendelkezik-e a család, illetve a vállalkozás közösségi média platformokra vonatkozó politikával?
• A vezető beosztású és érzékeny információkhoz hozzáférő családtagok valóban tisztában vannak-e a lehetséges kockázatok szintjével és mértékével? Rendelkezik-e a kockázatok csökkentésére irányuló intézkedésekkel a család és a társaság.

 

Olvasta már?

Szentmisék, miseszándékok, hirdetések 2020.05.24

Tisztelt Kesztölciek! 2020. május 18-tól, hétfőtől kezdve ismét tarthatóak nyilvános szentmisék és más liturgikus cselekmények templomainkban vagy alkalmas szabadtéri környezetben Főegyházmegyénk egész területén.

Vásároljon állampapírt Mobilkincstáron, Webkincstáron otthonról

Nyisson értékpapírszámlát vagy Start-számlát Ügyfélkapun keresztül a Magyar Államkincstárban, vagy vásároljon állampapírt a Kincstár gyors és biztonságos elektronikus szolgáltatásainak (Mobil-és Webkincstár) Ügyfélkapun történő megigénylésével, a ...