Kesztölc Kestúc

keresés

Körtúránk négy lélegzetelállító panorámát érint. 17 kilométeres könnyű, családi túra a Pilis szerelmeseinek.

Táv: 17 km, 4,5h, könnyű, családi túra
Útvonal: Kesztölc, Erdészház Turistaszálló (parkoló hely) - Klastrompuszta - Kémény-szikla - Pilis-nyereg - Fekete-kő - Pilisnyereg - Sasfészek turistaház - Kétágú-hegy - Kesztölc, Erdészház
Szállás: Kostel Panzió, Erdészház turistaszálló, Sasfészek Turistaház
Étkezés: Kostel Panzió, Tölgyfa büfé

Túránk a kesztölci Erdészház Turistaszállótól indul. Az épületből kilépve az Iskola utcán balra indulunk el. A Széchényi utcán az Ady Endre utca kereszteződésében, a Hegyi Kocsmával szemben megcsodálhatunk egy kis ezüst színű feszületet. Tovább haladva a Klastrom utcán a Kostel étterem és panzió mellett vezet utunk. A Kostel 2017-ben nyitott, étlapján kesztölci és tót receptekkel, a hegyoldalban termelt szőlőből készült díjnyertes borokkal. Utunk a kesztölci pincesor mellett vezet Klastrompuszta felé. Jobbról elhagyjuk a Sportpályát és a lovardát, és az aszfaltutat követve eljutunk Klastrompusztára. Itt megpihenhetünk a Tölgyfa büfében. Finom egytálételeket, sültkolbászt, forralt bort, sört és teát kínálnak.

Klastrompuszta a Pálos rend első kolostorának romjairól nevezetes. A Szent Kereszt Kolostort 1246-ban kezdte építeni a rend alapítója, Boldog Özséb és szerzetestársai. A Pálosok minden szeptemberben itt tartanak szabadtéri misét, és a kolostor romjait sok zarándok keresi fel.

A Kémény utcán indulunk tovább a hegy felé, és néhány méter múlva jobbra meglátjuk a zöld négyszöget. A kis kaptatón felkapaszkodunk a Kémény szikla felé vezető útra. Utunk egy ideig békésen kanyarog az erdőben, majd egy rövidebb szuszogó után egy elágazáshoz érünk. Itt jobbra fordulunk és a zöld kereszt jelzést követjük. Újabb rövid kaptató vár ránk, majd elágazáshoz érünk, innentől a zöld háromszöget kövessük. Ez a rövid út vezet el túránk első kilátópontjához, a Kémény-sziklához. A Kémény-szikláról a lábunk alatt láthatjuk Klastrompusztát, távolabb Kesztölcöt és a Kétágú-hegy vonulatát.

A csodálatos panoráma után visszaindulunk, előbb a zöld háromszög, majd balra fordulva a zöld kereszt jelzésen. Visszajutunk az elágazásig, és ezután a sárga jelzést követjük. Elhaladunk a rejtélyes Kapisztrán-kunyhó mellett. Az ősz elejétől egészen a tél beköszöntéig itt gyűjthetünk gyűrűs tuskógombát, amit a kesztölciek tótul romadinkinek ismernek. Természetesen a gombát mutassuk meg szakértőnek.

A sárga jelzést követve eljutunk a Pilis-nyeregbe. A német csapatok 1944 karácsonyán Budáról törtek ki a körbezárt városból, és a Pilisen keresztül próbáltak eljutni a csapataikhoz. Az akkori harcokban elesett orosz és német katonáknak állítottak itt emlékoszlopot. A kis völtgyben megpihenhetünk az asztalok és padok mellett, tüzet is rakhatunk, sütögethetünk.

A Pilis-nyeregből a zöld háromszöget követve a kaptatón eljutunk a Fekete-kő kilátópontjához. A mélyben láthatjuk Pilisszentléleket. Az egykori Pálos kolostor alatt épült kis faluban ma háromszázan laknak, és a település Esztergomhoz tartozik. Itt forgatták a Mi kis falunk sorozatot. A Fekete-kő mellett is találunk egy tűzrakó helyet. Utunk a zöld háromszöget követve visszavezet a Pilis-nyeregbe.

A Pilis-nyeregből zöld négyszög jelzi az utunkat a Sasfészek turistaházig. A széles, kanyargós kocsiúton haladunk, majd jobbra fordulunk a zöld négyszöggel jelzett úton. Itt már kiírás is jelzi a Sasfészek kulcsosház felé vezető utat. A Sasfészeknél próbáljuk ki a hatalmas hintát, majd nézzünk ki a kulcsosház erkélyéről. Magunk előtt láthatjuk a Dunát, Esztergomot és jó időben a muhi atomerőművet, sőt, ha szerencsénk van, a távolban láthatjuk a Tátra csúcsait is. A Sasfészek trikolór macskája szereti a turistákat, ne okozzunk neki csalódást, kedveskedjün neki sajttal, kolbásszal. A Sasfészeknél is van tűzrakóhely. A kulcsosházban meg is szállhatunk, 12 ágyuk van.

Utunk a Kétágú-hegy felé vezet, előbb a sárga négyszög, majd a lépcső után a széles úton jobbra fordulva a sárga jelzésen haladva. Ne tévesszen meg minket, hogy a jelzés egy idő után zöldre vált. Az erdőből kijutva újabb panoráma tárul elénk a Kétágú-hegy nyergéből. Kesztölc, Dorog, szemben a Nagy-Gete és a Gerecse. Innen is látszik a Duna, és Esztergom egy része. Láthatjuk a kesztölci szőlőket, és a kesztölci templom tornyát.

A szirtről leereszkedve becsatlakozunk a Kék-túra útvonalába. Elhaladunk a Pálos Gyógynövénykert mellett, melyet a Kesztölci Borklub tart fent. Itt kakukkfüvet és zsályát termesztenek, de a tervek szerint lesz izsóp, borsikafű, levendula és rozmaring is. A padokon megpihenhetünk, és beszippanthatjuk a gyógynövények átható, tiszta illatát. Utunkat folytatva betonútba csatlakozunk, és itt balra fordulunk. A kesztölciek büszkén Hungaroringnek nevezik ezt az utat, a térképen Pincesorként szerepel, és a nyolcvanas években nagyon sikeres termelőszövetkezet építette ki. A kesztölci Jószerencsét TSZ a tapétagyárral szerzett országos ismertséget. Ma már csak tekercs tapéta őrzi az egykori üzem emlékét.

A temető előtt az út jobb oldalán megnézhetjük Szent Orbán szobrát. A szőlőművelők védőszentje a kesztölci szőlők alatt vigyáz a jó termésre. Kesztölcön sokan foglalkoznak szőlővel, minden évben megrendezik a borversenyt, és ilyenkor több, mint hetven család mutatja meg, hogy milyen lett a bora. Három nagyobb borászat is működik Kesztölcön. A Szivek Pince különleges borokkal lépett a piacra. Zöld Veltelini sorozatukban egy teraszról három különböző időpontban, eltérő eljárással készített haromonikus, egymásba fonódó borokat kóstolhatunk. A Kostel borait már említettük, országos versenyeken aranyérmeket hoznak. A neszmélyi borvidék meghatározó borászata, a Hilltop is itt termeli a cserszegi fűszereshez a szőlőt.

Utunk a kesztölci temetőn vezet át. A környék legszebb fekvésű temetőjének kálváriáját érdemes megnézni, régi kesztölci gazdák támogatásával épült, színesre festett, szépen karbantartott stációkkal. Így érünk el a Szent Kelemen templomhoz, melyet 1800-ban építettek a török kor pusztítása után Nyitrából érkező szlovák telepesek. A templom mellett vezető meredek úton leballagva eljutunk a Széchényi utcán, ahol néhány méter után jobbra kanyarodva az Iskola utcán jutunk vissza túránk kindulópontjához, az Erdészház turistaszállóhoz.

Az Erdészházban megszállhatunk, három szobában 14 ággyal várják a vendégeket. A szállót télen is jól fűtik.Itt lehetőség van bográcsozásra, és az üzemeltető Virágzó Kesztölc Egyesület a szomszédos pinceét is felújította, így egy kis borkostolóra is betérhetünk .

Borítókép: Kilátás a Fekete-kőről, Demeter Tibor, Flickr Fotók: Odakint blog, Studhist blog, Kéktúra blog. Túraleírás, térkép és GPS track: Nyírő Fanni és Nyírő András