Körtúránk Kesztölc romantikus pincesora mellett vezet, és négy lélegzetelállító panorámát érint. 17 kilométeres könnyű, családi túra a Pilis szerelmeseinek.

Táv: 17 km, 4,5h, könnyű, családi túra
Útvonal: Kesztölc, Erdészház Turistaszálló (parkoló hely) - Klastrompuszta - Kémény-szikla - Pilis-nyereg - Fekete-kő - Pilisnyereg - Sasfészek turistaház - Kétágú-hegy - Kesztölc, Erdészház
Szállás: Kostel Panzió, Erdészház turistaszálló, Sasfészek Turistaház
Étkezés: Kostel Panzió, Tölgyfa büfé

Túránk a kesztölci Erdészház Turistaszállótól indul. Az épületből kilépve az Iskola utcán balra indulunk el. A Széchényi utcán az Ady Endre utca kereszteződésében, a Hegyi Kocsmával szemben megcsodálhatunk egy kis ezüst színű feszületet. Tovább haladva a Klastrom utcán a Kostel étterem és panzió mellett vezet utunk. A Kostel 2017-ben nyitott, étlapján kesztölci és tót receptekkel, a hegyoldalban termelt szőlőből készült díjnyertes borokkal. Utunk a kesztölci pincesor mellett vezet Klastrompuszta felé. Jobbról elhagyjuk a Sportpályát és a lovardát, és az aszfaltutat követve eljutunk Klastrompusztára. Itt megpihenhetünk a Tölgyfa büfében. Finom egytálételeket, sültkolbászt, forralt bort, sört és teát kínálnak.

Klastrompuszta a Pálos rend első kolostorának romjairól nevezetes. A Szent Kereszt Kolostort 1246-ban kezdte építeni a rend alapítója, Boldog Özséb és szerzetestársai. A Pálosok minden szeptemberben itt tartanak szabadtéri misét, és a kolostor romjait sok zarándok keresi fel.

A Kémény utcán indulunk tovább a hegy felé, és néhány méter múlva jobbra meglátjuk a zöld négyszöget. A kis kaptatón felkapaszkodunk a Kémény szikla felé vezető útra. Utunk egy ideig békésen kanyarog az erdőben, majd egy rövidebb szuszogó után egy elágazáshoz érünk. Itt jobbra fordulunk és a zöld kereszt jelzést követjük. Újabb rövid kaptató vár ránk, majd elágazáshoz érünk, innentől a zöld háromszöget kövessük. Ez a rövid út vezet el túránk első kilátópontjához, a Kémény-sziklához. A Kémény-szikláról a lábunk alatt láthatjuk Klastrompusztát, távolabb Kesztölcöt és a Kétágú-hegy vonulatát.

A csodálatos panoráma után visszaindulunk, előbb a zöld háromszög, majd balra fordulva a zöld kereszt jelzésen. Visszajutunk az elágazásig, és ezután a sárga jelzést követjük. Elhaladunk a rejtélyes Kapisztrán-kunyhó mellett. Az ősz elejétől egészen a tél beköszöntéig itt gyűjthetünk gyűrűs tuskógombát, amit a kesztölciek tótul romadinkinek ismernek. Természetesen a gombát mutassuk meg szakértőnek.

A sárga jelzést követve eljutunk a Pilis-nyeregbe. A német csapatok 1944 karácsonyán Budáról törtek ki a körbezárt városból, és a Pilisen keresztül próbáltak eljutni a csapataikhoz. Az akkori harcokban elesett orosz és német katonáknak állítottak itt emlékoszlopot. A kis völtgyben megpihenhetünk az asztalok és padok mellett, tüzet is rakhatunk, sütögethetünk.

A Pilis-nyeregből a zöld háromszöget követve a kaptatón eljutunk a Fekete-kő kilátópontjához. A mélyben láthatjuk Pilisszentléleket. Az egykori Pálos kolostor alatt épült kis faluban ma háromszázan laknak, és a település Esztergomhoz tartozik. Itt forgatták a Mi kis falunk sorozatot. A Fekete-kő mellett is találunk egy tűzrakó helyet. Utunk a zöld háromszöget követve visszavezet a Pilis-nyeregbe.

A Pilis-nyeregből zöld négyszög jelzi az utunkat a Sasfészek turistaházig. A széles, kanyargós kocsiúton haladunk, majd jobbra fordulunk a zöld négyszöggel jelzett úton. Itt már kiírás is jelzi a Sasfészek kulcsosház felé vezető utat. A Sasfészeknél próbáljuk ki a hatalmas hintát, majd nézzünk ki a kulcsosház erkélyéről. Magunk előtt láthatjuk a Dunát, Esztergomot és jó időben a muhi atomerőművet, sőt, ha szerencsénk van, a távolban láthatjuk a Tátra csúcsait is. A Sasfészek trikolór macskája szereti a turistákat, ne okozzunk neki csalódást, kedveskedjün neki sajttal, kolbásszal. A Sasfészeknél is van tűzrakóhely. A kulcsosházban meg is szállhatunk, 12 ágyuk van.

Utunk a Kétágú-hegy felé vezet, előbb a sárga négyszög, majd a lépcső után a széles úton jobbra fordulva a sárga jelzésen haladva. Ne tévesszen meg minket, hogy a jelzés egy idő után zöldre vált. Az erdőből kijutva újabb panoráma tárul elénk a Kétágú-hegy nyergéből. Kesztölc, Dorog, szemben a Nagy-Gete és a Gerecse. Innen is látszik a Duna, és Esztergom egy része. Láthatjuk a kesztölci szőlőket, és a kesztölci templom tornyát.

A szirtről leereszkedve becsatlakozunk a Kék-túra útvonalába. Elhaladunk a Pálos Gyógynövénykert mellett, melyet a Kesztölci Borklub tart fent. Itt kakukkfüvet és zsályát termesztenek, de a tervek szerint lesz izsóp, borsikafű, levendula és rozmaring is. A padokon megpihenhetünk, és beszippanthatjuk a gyógynövények átható, tiszta illatát. Utunkat folytatva betonútba csatlakozunk, és itt balra fordulunk. A kesztölciek büszkén Hungaroringnek nevezik ezt az utat, a térképen Pincesorként szerepel, és a nyolcvanas években nagyon sikeres termelőszövetkezet építette ki. A kesztölci Jószerencsét TSZ a tapétagyárral szerzett országos ismertséget. Ma már csak tekercs tapéta őrzi az egykori üzem emlékét.

A temető előtt az út jobb oldalán megnézhetjük Szent Orbán szobrát. A szőlőművelők védőszentje a kesztölci szőlők alatt vigyáz a jó termésre. Kesztölcön sokan foglalkoznak szőlővel, minden évben megrendezik a borversenyt, és ilyenkor több, mint hetven család mutatja meg, hogy milyen lett a bora. Három nagyobb borászat is működik Kesztölcön. A Szivek Pince különleges borokkal lépett a piacra. Zöld Veltelini sorozatukban egy teraszról három különböző időpontban, eltérő eljárással készített haromonikus, egymásba fonódó borokat kóstolhatunk. A Kostel borait már említettük, országos versenyeken aranyérmeket hoznak. A neszmélyi borvidék meghatározó borászata, a Hilltop is itt termeli a cserszegi fűszereshez a szőlőt.

Utunk a kesztölci temetőn vezet át. A környék legszebb fekvésű temetőjének kálváriáját érdemes megnézni, régi kesztölci gazdák támogatásával épült, színesre festett, szépen karbantartott stációkkal. Így érünk el a Szent Kelemen templomhoz, melyet 1800-ban építettek a török kor pusztítása után Nyitrából érkező szlovák telepesek. A templom mellett vezető meredek úton leballagva eljutunk a Széchényi utcán, ahol néhány méter után jobbra kanyarodva az Iskola utcán jutunk vissza túránk kindulópontjához, az Erdészház turistaszállóhoz.

Az Erdészházban megszállhatunk, két szobában 12 ággyal várják a vendégeket. A szállót télen is jól fűtik.Itt lehetőség van bográcsozásra, és az üzemeltető Virágzó Kesztölc Egyesület a szomszédos pinceét is felújítja, így 2018-ban egy kis borkostolóra is betérhetünk majd.

Borítókép: Kilátás a Fekete-kőről, Demeter Tibor, Flickr Fotók: Odakint blog, Studhist blog, Kéktúra blog. Túraleírás, térkép és GPS track: Nyírő Fanni és Nyírő András

Olvasta már?

Itt az új esztendő

Tóth Tibor festményével és Makovics János versével köszöntjük az új esztendőt.

Könyv készül a kesztölci hegyekről

Süttő Ildinek otthont, biztonságot, nyugalmat jelentenek a kesztölci hegyek. Szakdolgozatát a Pilis természeti kincseiről írta. Ezt a művet fogja kiadni májusban a Virágzó Kesztölc Egyesület. A szerzővel Nyírő András beszélgetett.

Karácsonyi vacsora

Bárkányi Valkán Zoltán novellája egy régi kesztölci karácsonyt idéz.

Áldott, békés karácsonyt!

Tóth Tibor téli festményével, Makovics János karácsonyi verseivel kívánunk áldott, békés karácsonyt olvasóinknak.