Kesztölc és Dorog között kerékpárút épül, megoldódik a csapadékelvezetés a Művház mögött, felújítják a Kisiskola és az Önkormányzat épületét. Az Óvodát felújították, és tovább is kell bővíteni. Továbbra is küzdünk a kátyúkkal. Vöröskői Istvánt Nyírő András kérdezte.

Milyen fejlesztések indulnak idén Kesztölcön?
Négy nagyobb pályázatot nyertünk az elmúlt időszakban. A Kesztölc-Dorog kerékpárútra, a Művelődési Ház mögötti terület vízelvezetésére, valamint a kisiskola és az Önkormányzat épületének energetikai felújítására. Ezenkívül kaptunk pénzt az óvoda felújítására és idén is kaptunk egy keretet, amit a menetrendszerű autóbuszforgalom útvonalán használhatunk fel útfelújításra.

Mi a célja a Kesztölc-Dorog kerékpárútnak?
A kerékpárúttal közvetlen kapcsolat létesül Esztergom-Dorog irányból Kesztölcön át Klastrompusztára. Az út a Palatinus-tóval, Esztergommal is összeköt, részesei lehetünk egy hálózatnak, amely magában foglalja a Duna menti és a pilisi kerékpárutak megközelítését. Vasútállomása a falunak nincs. A kerékpárúton megközelíthető a dorogi vasútállomás, de a munkavállalók dorogi, esztergomi munkába járását is segítheti az év nagy részében. A határidők nem véglegesek, de jó lenne ebben az önkormányzati ciklusban használatba venni a létesítményt.A Művelődési Ház mögötti mélyúton lezúduló víz sok kárt okoz. Mi lesz itt a megoldás?
A pályázatunk arra vonatkozik, hogy mivel nem lehet kialakítani árkot, mert nincs hely, ezért a mélyutat vízelvezető szelvénnyel és burkolattal látjuk el, és hordalékfogókat teszünk az út alsó végére. Az Iskola utcát keresztezve a Kosári úton egy ráccsal fedett csatornán vezetjük le majd a vizet. Ezt a vizet tovább kell vinni, az Esztergomi úton át kell vezetni, és a Bánk Bán utcánál lehet majd a mederbe bevinni. A Csévi utat keresztezve a Malom patakba vezetjük a vizeket. Az Iskola utca iskola utáni irányából is ebbe az árokba kell elvezetni a vizet. Reméljük, hogy ezzel a terület problémái megoldódnak.Image result for kesztölc művelődési házMilyen felújítások lesznek a Kisiskolában?
A Kisiskola épületének energetikai korszerűsítésére nyertünk 30 millió forintot a vidékfejlesztési felhívásban. Ebből megvalósul az épület külső szigetelése, nyílászárók cseréje, napelemek telepítése a tetőre, kazáncsere, hőszivattyú telepítése. Ettől az energiafelhasználás közel nulla lesz az épületben. Az utcafronton a jelenlegi forma megtartása mellett új ablakok lesznek a vakablakok helyén, ha közösségi teret akarunk, akkor fényre van szükség. Az épület formájában nem fog megváltozni. Most zajlik a kivitelezés közbeszerzési eljárása a kisiskola és az önkormányzat épületének felújítására is.

Mi lesz az épület rendeltetése?
A Kisiskolát eddig nem tudtuk kihasználni, a helytörténeti múzeumot költöztettük ide, korábban csak lomtárnak használták. Mostanában a polgárőrök és a közmunkások gyülekezési helye és pihenője. Ehelyett szeretnénk egy közösségi teret kialakítani úgy, hogy annak az üzemeltetési költségei minimálisak legyenek, az energiafaló Közösségi Klub egyes funkcióit ide kell áttenni.

A Hivatal épületére is nyert pályázatot az Önkormányzat.
A TOP pályázatban 80 milliós nagyságrendű támogatást nyertünk. Az önkormányzat épületén hasonló felújításokat fogunk elvégezni. A hivatal épülete Patyomkin épület: kívülről nagyon szép és mutatós, de a hőszigetelése csak az utcafronton van. Az épület 1905-ben épült és a 2000-es évek elején újították fel. A mostani felújítás eredményeként az energiaköltségeink jelentősen csökkeni fognak. Az így keletkező megtakarítást lehet más helyen felhasználni, akár kátyúzásra, javításokra.

Image result for kesztölc önkormányzatEnnyi pénzből már új épületet is lehetett volna építeni.
Szűken, egy lakóház is 40 millió Ft körül van, itt azért mások az elvárások és a méretek, de a lényeg, hogy erre nem volt pályázati lehetőség. Ebbe az irányba kellett elmozdulnunk, praktikus is, hogy a megszokott helyen, a faluképet megtartva lesz felújítva az épület. Minimális a fejlesztésre fordítható saját pénz, a pályázati pénzekből az épületeink fenttartásának költségeit tudjuk jelentősen csökkenteni.

Miért nem az iskola felújítására pályázott az Önkormányzat?
Az iskola állami kezelésben van, a Klebelsberg Központ a kezelője. Ők a nyáron megcsinálták a karbantartásokat. Az idősek otthona sem önkormányzati fenttartású, ezt a kistérségi társulás látja el. Az állami pénzekhez az önkormányzat ad forrást, de a társulás gazdálkodik ezzel a pénzzel.

Hogy áll az óvoda?
Az óvodához tavaly kaptunk 8 millió forintot, ehhez hozzáadtunk saját forrásból 1 millió forintot, és csináltunk egy kisebb felújítást, elkészült a fűtés korszerűsítése, kicseréltük a 15 éves kazánokat. Két csoportnak közös vizesblokkja és öltözője volt. Az épületen belül az óvodát összenyitottuk a volt szolgálati lakással, megszüntettünk egy kis irodát és konyhai helyiséget, így mindkét csoport számára ki tudtunk alakítani öltözőt és vizesblokkot. Az óvodánál azt a problémát kell rendezni, hogy a földhivatali adatok nem pontosak. Ezt most intézzük, mert az óvoda bővítésére biztos szükség lesz, az óvoda 100 gyereket tud fogadni, és volt már 96%-os a kihasználtsága. Szükség lenne még legalább egy csoportszoba kialakítására. A hely is megvan az épületben, de bővíteni kell az egyéb funkciókat, a betegelkülönítőtől kezdve a kiszolgáló terekig.A klastromi út hídját milyen forrásból újította fel az Önkormányzat?
2016-ban volt három vis maior esetünk. A plébánia alatti részen a kereszt mögött hatalmas üreg keletkezett, a támfal rései mögül dőlt ki a víz. Ezt kellett úgy helyrehozni, hogy a terméskő burkolat megmaradjon a műemléki kereszt mögött. Az Ady Endre utcánál a hídon túli résznél a csapadékelvezetést kellett megoldani, a nagy eső elmosta a teljes padkát. Ezt rendbehoztuk, leaszfaltoztuk teljes szélességében. A haramadik a Klastrompusztára menő híd volt. Szerencsére ez hivalosan nem számít hídnak, mert csak két méteres az átmérője, így nem volt engedélyköteles a munka. Itt már az a veszély fenyegetett, hogy megszakad a közlekedés. Ebből a pénzből valósítottuk meg a híd körüli út aszfaltozását is. Erre azért volt szükség, mert az úttesten folyt át a víz, és ez bontotta meg az áteresz körül az alapot. Most a padka nagy köves burkolatot kapott, itt elszivároghat a víz.

Miért kellett változatni a buszfordulónál?
A Volán jelezte, hogy az új, háromtengelyes autóbuszaik a faluból kifelé menet nem tudnak normálisan befordulni a bisztrónál és kifordulni az autóbusz fordulónál jobbra. A Szent István utca lett volna a budapesti buszok indulóállomása. Ezért azt javasoltam, hogy a kimenő buszok is a Csévi úton menjenek végig. Ehhez kellett a buszfordulót úgy átalakítani, hogy a buszok ki tudjanak fordulni.

Hogy állunk a járdákkal?
Régi adósságot törlesztettünk azzal, hogy az Esztergomi út mellett megépítettük a hiányzó járdaszakaszt. Ehhez sikerült szerezni bontott, jó állapotú lapokat is. Tervezzük, hogy az itteni híd mellett kialakítunk egy gyalogos hidat is. Ha ez megvalósul, akkor a falut végig járhatjuk járdán.

Az alsó bekötőút nagyon rossz állapotban van. Erre van elképzelés?
Ez nem önkormányzati terület, kértük a Közútkezelőt, hogy a Szent István utca elejénél lévő kátyúkat javítsák ki, ezeket meg is tették. A bekötőútnál a hídnál és a volt tsz-majornál is vannak nagy kátyúk. Az esztergomi Közútkezelő vezetője bejárta gyalogosan is ezt a területet, megértették, hogy ez valóban rossz állapotban van, és szóbeli ígéretet tett, hogy még idén keresnek rá pénzügyi megoldást.  Itt nem elég a kátyúkat megfoltozgatni, a padkát és árkot is rendbe kell hozni a csapadékvíz-elvezetés érdekében, hogy tartós eredményt érjünk el.

Az Esztergomi út évről-évre romlik. Itt van remény a javításra?
Sajnos ettől, mint ördög a tömjénfüsttől úgy tartózkodik a Közútkezelő. Jogilag az a helyzet, hogy a Szent István út és az Esztergomi út is faltól falig a Magyar Állam tulajdona, kezelője a Közútkezelő. Sok más településen a járda, az árok önkormányzati tulajdonban van, de itt nem ez a helyzet. Elvileg nem költhetnénk rá. Azért ettől függetlenül amire lehetőségünk van, ott javítunk, de az úttesthez nem nyúlhatunk.

Új telkeket alakít ki az Önkormányzat. Hol lesznek ezek?
A Bányász utcával párhuzamosan alakítunk ki 14 telket, ez a Nyár utca folytatása lesz. Most kérünk ajánlatot a közművek, víz, villany, gáz, csatorna bevezetésének tervezésére. Az utca páros oldala ki van mérve, a közművek tervezését elvégeztetjük a teljes hosszában, számolva a páratlan oldali telekkialakítással. Ezen túl már nem is kívánatos a további bővítés, a falu lakossága most 2700 fő, ezt 10%-kal meg lehet növelni, de az nem kívánatos, hogy 3000 fő fölé emeljük a lélekszámot.

Olvasta már?

Marek Viktor a lencsehegyi bánya kalandos megnyitásáról

Marek Viktor történész, Kesztölc 1956-os múltjának szakértő tudósa érdekes adalékot közölt a lencsehegyi bánya megnyitásával kapcsolatban. Ha valakinek több információja van az üggyel kapcsolatban, kíváncsian várjuk!

Egy szatyornyi kutya története

Egy héttel ezelőtt, egy gyanútlan sétából egész dráma kerekedett amikor S. Karina az árokban egy szatyornyi kiskutyát talált.

Kesztölciek utazási szokásai

A legtöbben busszal járunk Dorogra, Esztergomba és Budapestre. A közlekedés aránytalanul sok időbe és pénzbe kerül.