Azon dolgozunk, hogy megmaradjon a kesztölci iskola kedves hangulata. Vidám közösségként, anyagi gondoktól mentesen szeretnénk működni, nevelni, oktatni a jövőben is. Makovics János interjúja
Tordáné Petrik Etelkának hívnak. Születésem óta Kesztölcön élek. Általános iskolai tanulmányaimat én is az iskola falai között végeztem. Két gyermek édesanyja vagyok. Tanító és technika tanári végzettségem van, majd 2009-ben közoktatás vezető-szakvizsgázott pedagógus diplomát szereztem. 1996.szeptemberétől Dorogon a Zrínyi Ilona Általános Iskolában kezdtem el pályafutásomat. 1997 augusztus végétől egy álláslehetőséget kaptam Radovics Istvánnétől, az akkori iskola igazgatójától. Azóta az intézmény pedagógusa, majd 2009. szeptemberétől az intézmény vezetője vagyok.
Jelenleg hány tanár van az iskolában?
Az iskolában jelenleg 13 főállású, 5 óraadó, 1 fejlesztő és 1 gyógypedagógus segíti a napi nevelő-oktató munkánkat. Így a szakos ellátottságunk száz százalékos. Folyamatban van az intézményvezető-helyettesi státusz engedélyeztetése. A nevelőtestület vidám társaság. Kis közösségként segítjük egymás munkáját. Az oktatásban zajló változásokat követjük, néha nehezen viseljük, (pl. gyermekek túlterheltsége, óraszámok) de a feladatainkat elvégezzük.
Mennyi diák jár az iskolába? Úgy tudom sok diák nem helyben járja ki a nyolc általánost, erről mi a véleménye?
Jelenleg 135 fő diák jár intézményünkbe. November hónaptól 3 főve bővül majd a számuk. A szabad iskolaválasztás lehetősége adott, így néhány család él is vele. Az utóbbi évek tapasztalatai alapján a kesztölci családok legnagyobb része a mi iskolánkat választotta. Ennek nagyon örülök, minden gyermeket szeretettel várunk. Intézményünkben adottak a feltételek a modern tanítási módszerekre, a diákok semmiben nem szenvednek hátrányt.
A diákok közt nyilván akadnak gazdasági különbözőségek : ezeket miként tudják kezelni, ill. érzik e ennek hatásait ?
A diákok között mindig is voltak különbözőségek. Mi is érezzük hatását, azonban a lehetőségeinkhez mérten mindent megteszünk annak érdekében, hogy ezeket kezeljük és segítsünk. Részt veszünk a gyümölcsprogramban, minden nap gyümölcsöt vagy zöldséget kapnak a diákok, valamint naponta tejet, kakaót, vagy vaníliás tejet. Gyakran ruházatot gyűjtünk. A Szülők-Nevelők báljának bevételéből, az újrahasznosítható anyagok gyűjtéséből befolyó összeget a tanév végi tanulmányi kirándulásokat támogatjuk.
Igaz hogy a mai diákok mások mint a régiek?
Igen, igaz a mai diákok mások, mint tíz-húsz évvel ezelőtt. Ennek nagyon sok oka van. A mai rohanó világunkban a szülők nagy része több műszakban, vagy késő estig dolgozik, keveset tud gyermekével foglalkozni. A mai gyerekeket szabadabban nevelik szüleik. A legtöbb diák csak a számítógép előtt vagy a mobiltelefonján játszva érzi jól magát. A lehetőségeinkhez képest mindent megteszünk annak érdekében, hogy egészséges fiatalokat neveljünk. Számos szabadidős tevékenységet kínálunk a gyermekek számára a tanév során, ahol hasznosan tölthetik el idejüket. Fontosnak tartom a példamutatást, következetességet.
Milyen a kapcsolat a tanárok és a szülők közt?
A tanárok – szülők közötti kapcsolat jónak mondható és rendszeres. A szülők nyílt napon, fogadó órákon, szülőiértekezleteken felkereshetik gyermekeik pedagógusait. Szükség esetén telefonon egyeztetve, felkereshetik az osztályfőnököket, szaktanárokat, igazgatót. Ha bármilyen probléma felmerül, azonnal jelzik felénk, mindig feltárjuk a problémát és megkeressük a legjobb megoldást. A Szülői Munkaközösség tagjai aktívan részt vesznek az iskola életében. Építő jellegű javaslataikat bátran felvethetik.
Milyennek látja az iskola felszereltségét, alapvető működését, és mi az amit nagyon szeretne megvalósítani, ha módjában állna?
Az iskola felszereltsége jónak mondható, bár mindig vannak újabb elképzelések. Állami fenntartású intézményként az alapvető működéshez a feltételek adottak. Az elmúlt nyáron néhány javítási, karbantartási munka megtörtént. Az öt interaktív táblával felszerelt tanterem nagyon jó lehetőséget biztosít a tanórai munkánkhoz. Ha módomban állna, nagyon sok mindent szeretnék megvalósítani. Néhányat említenék: újabb szemléltető eszközök beszerzése, villamossági hálózat bővítése, fűtés, vízhálózat korszerűsítése, néhány tanteremben a padozatok cseréje, festések, padok, székek cseréje, az iskola udvarainak rendbetétele, játszóudvar bővítése játékokkal.
Vannak e kapcsolatai más iskolákkal?
Több éven keresztül a leányvári és a piliscsévi iskolák közösséget alkottak, velük a mai napig megmaradt a jó viszonyunk, de a bajnai és a dorogi iskolákkal is jó kapcsolatot ápolunk. Közös versenyeken, programokon veszünk részt. Rezi település diákjai többször ellátogattak hozzánk, valamint az iskola néhány tanulója is kétszer táborozott náluk. A szlovák hagyományok ápolása érdekében Felsőkirályi diákjaival találkozhatnak évente gyermekeink. Tavasszal ők érkeznek iskolánkba és töltenek el egy felejthetetlen napot diákjainkkal.
Hogy állnak a szlovák nyelvoktatással?
Szlovák nyelvoktató intézményként elértük, hogy azok a szülők, akik hozzánk íratják, be gyermekeiket vállalják, hogy gyermekük tanulja a nyelvet. Az idei tanévtől minden gyermek részt vesz a szlovák nyelv oktatásában. A tanév során érkezett diákok is bekapcsolódnak a nyelv tanulásába. A hagyományok ápolására nagy hangsúlyt fektetünk. A nyári napközis táborokban a Szlovák Önkormányzat tagjai, a Pávakör néhány képviselője aktív segítőnk. Felhívjuk a szülők, gyermekek figyelmét a szláv nyelvek fontosságára, érvényesülési lehetőségekre.
Mennyire figyelik a diákok egyéni sorsát, tudják e segíteni a rászorulókat, illetve konkrét krízishelyzetben hatékonyan tudnak e fellépni?
A diákok sorsát folyamatosan figyelemmel kísérjük, hiszen ez mindannyiunk feladata. A rászorulókat segítjük, megkeressük, feltárjuk a problémákat, majd a legjobbnak megítélt megoldásokkal segítjük a gyermekeket, családokat. Rendszeresen előadásokat szervezünk különböző témákban –prevenció érdekében. Krízishelyzetben felvesszük a kapcsolatot a Gyermekjóléti Szolgálat munkatársaival, Önkormányzattal, pszichológussal.
Miként látja egy falusi iskola jövőjét, megmarad e falusias hangulata vagy globalizálódik ez is mint annyi minden az életben?
Azon dolgozunk, hogy megmaradjon a kesztölci iskola hangulata. Vidám közösségként, anyagi gondoktól szeretnénk működni, nevelhetni, oktatni a jövőben is. Mindent megteszünk azért, hogy a diákok nyugodt, jó körülmények között tanulhassanak, és a nevelői megbecsülés is biztosított legyen.