Kesztölc Kestúc

keresés

Balogh Tamás túravezetőt, a Falusi Kalandtúrák kezdeményezés vezetőjét megkértük, hogy ajánljon néhány túrát Kesztölc környékén.  Tamás két gyalogtúrát és két kerékpáros túrát ajánlott a környéken. A jobb oldalon összegyűjtöttünk néhány túrajavaslatot és ötletet az internetről. Vannak köztük fényképes beszámolók és GPS-be letölthető track-ek is.

Gyalog: Gerinctúra

Kesztölc főutcájának nyugati végéig kellemes séta esik, útközben apró pincesorok a hegyek felőli oldalon.

Az utolsó házak után jobbos elágazást találunk és rajta kék jelzést a Pilis sziklái felé.. 600 métert sétálunk északnak az aszfalton, aztán a réten közelítünk a Kétágú-hegyhez és a sziklák alatt jobbra kanyarodva megkeressük a sárga + jelzést: ez visz föl  a gerincre és egy kicsit azon túl is, majd jobbra fordul és 200 méter látványos séta után eljutunk a Sasfészek kulcsosházhoz.

A Sasfészek kulcsosháztól a zöld □, majd a normál zöld jelzésen sétálunk és 3000 méter után a Pilis-nyereghez érünk, ahol asztalok, kis esőbeálló és egy második világháborús emlékmű vár bennünket.

A Pilis-nyeregtől a zöldön megyünk tovább keletnek eleinte jó kis szinteket mászunk meg majd aztán 4000 méteren keresztül a hegy oldalában sétálunk és egy gyönyörű nagy réten találjuk meg az elágazást (balra) a Boldog Özséb kilátóhoz.

A Boldog Özséb kilátó után vissza a zöld jelzéshez, amelyen látványos szerpentin utunk lejutunk a Szántói-nyereg közelébe, találkozunk a sárga + jelzéssel, azon jobbra (nyugatnak fordulunk) és Pilisszántó fölött széles erdei úton jutunk el Klastrompusztára, onnan vissza Kesztölcre.

Gyalog: Pálosok, barlangok, források

Kesztölcről ~3000 méteres sétával jutunk el Klastrompusztára, öreg aszfaltúton, amelynek a végén találjuk meg a Pálosok középkori kolostorának és templomának romjait.

Földút vezet tovább piros □ jelzéssel keletnek, majd 600 méter után Ω barlangjelzést keressünk: az egykori remeték barlangjait találjuk meg pár perces kapaszkodással.

Visszasétálunk az elágazáshoz és jobbra fordulunk a piros jelzésen és sok szint leküzdése után nagyjából 2000 méter után a Pilis-nyereghez érünk.

Tovább megyünk északnak a piroson, pár perc után lejtmenetbe váltunk, keresztezzük a Pomáz-Esztergom műutat és onnan még 7-800 méter erdei séta után beérünk Pilisszentlélekre.

Bicajjal: Nagy túra

Kesztölcről Pilisszántóra megyünk a hegység DNY-i tövében Klastrompusztán keresztül.

Szántó fölött föltekerünk az országúton Szentkereszt felé, egészen  a nyeregig. Itt jobbra találunk egy erdei utat, 200 méter után sorompóval – ezen tekerünk kényelmesen kb 6 km-t és aztán Csobánka fölé érünk.

A műúton balra lezúgunk Csobánkára és a falu túlsó felén kiérünk a Pomáz-Esztergom (Dobogókő) országútra. Föltekerünk Pilisszentkeresztre (~ 10km), balra fordulunk, megmásszuk a Szántói-nyerget és Pilisszántó tetején visszatérünk a sárga +-re és Kesztölcnek hajtunk.

Bicajjal: Könnyű/kényelmes terep

Kesztölcről forgalommentes keskeny aszfaltút Klastrompusztára, onnan széles, bordás földút vezet a hegy aljában Pilisszántó irányába és a község fölött  beletorkollik a Pilisszentkeresztre átvezető műútba.

Ezen karikázunk: az első 1000 méter nagyon erős emelkedő. Pilisszentkereszten elérünk a Pomáz-Esztergom (Dobogókő) országútra és ezen balra tekerünk neki az erős szinteknek. ~4500 méter után érünk föl a Két Bükkfa-nyereghez, ahol jobbra Dobogókőre jutunk, balra-szemben pedig Pilisszentlélekre (az elágazástól még jó 2000 méter a falu centruma), majd vissza az országútra és innen leginkább gurulunk Esztergom felé.

Alternatíva: kitérő a Boldog Özséb kilátóhoz. A két Bükkfa-nyeregnél megtaláljuk az egykori katonai célra épült aszfaltos utat, ez vezet föl a kilátóhoz.

Esztergom elején találjuk majd az elágazást, amelyen Dorogra jutunk (mehetünk a közvetlen „suzuki” úton, de az forgalmasabb) és Dorog elején a tónál találjuk a bicajos utat: elvisz a tó mellett és Kesztölcre visz.

Olvasta már?

Gyalog: Gerinctúra

Túránk fölmegy a falu mögött a kéken és aztán Sasfészek, Pilis-nyereg, Kilátó, le Szántó fölött és aztán Klastrompusztán át vissza