Kesztölc Kestúc

keresés

Legális puskázás, QR kódok, kincsvadászat: így tanulnak a gyerekek Pali bácsi óráin.

A Templom Téri Német Nemzetiségi Általános Iskolában magas színvonalú német nyelvoktatás folyik. 24 osztályban nemzetiségi nyelvoktató programot követnek, 6 tanulócsoportban nemzetiségi kétnyelvű oktatásban részesülnek a diákok, első osztályos koruktól. Emellett második nyelvként negyedik osztálytól angolul is tanulnak, sőt, harmadik éve, hogy első nyelvként is lehet választani az angolt, ebben az esetben azt tanulják első osztálytól kezdve. A nyelvoktatás természetesen bontott csoportokban történik.

A sikeres nyelvoktató program mellett az iskola most másnak is örülhet. Hiszen mindenki kedvenc történelemtanára, Krizsán Pali bácsi lett a 2018-as év szupertanára!

A Dívány és a Lidl országos pályázatot hirdetett. Azt a pedagógust keresték, aki a leginnovatívabb, legérdekesebb módszereket találta meg az általa tanított tantárgy megszerettetésére. A szakmai zsűri pontozta a pályázó pedagógusokat, és idén csak történelemtanárok kerültek be a döntőbe.

Ezután vetette be magát az igazi, autentikus szavazóközönség: a gyerekek és a szülők, akik voksolhattak a három döntős közül kedvencükre, természetesen írásos és videós bemutatkozás alapján, vagyis azok is betekintést nyerhettek a tanár bácsi módszereibe, akik személyesen nem ismerhetik őt.

Pali bácsi lett a favorit, amit tökéletesen meg is lehet érteni. Módszerei címszavakban: kincsvadászat, QR kódok, fordított órák, szavazókártyák, vállveregetés, legális puskaírás.

Persze mindez kicsit kaotikusan hangzik így elsőre. Nem úgy a gyerekeknek, akik rajonganak a kellemes orgánumú, szakállas, barátságos arcú Pali bácsi óráiért. Krizsán Pál nem ma kezdte a szakmát. Negyven éve tanítja a történelmet, de nem csak tanítja, benne él. Ezt sugározza a gyerekek felé, akik alig várják, hogy végre Pali bácsival legyen órájuk. Ami – valljuk be – ritkaságszámba megy. Igencsak idevág Vekerdy Tamás gondolata, amit a Belső szabadság – Elég jó szülő – Elég jó gyerek című könyvében fogalmazott meg:

Pali bácsi az óra előtti szünetben QR kódokat helyez el az iskola több pontján, néha az udvaron. A gyerekeknek meg kell találniuk a kódokat, tablettel vagy mobiltelefonnal beolvasniuk, majd válaszolniuk kell a mögötte rejlő kérdésre, amihez természetesen az internet segítségét is igénybe vehetik. A válaszok nyilván az aktuális tananyagba illeszkednek. Mindjárt izgalmasabb így egy óra, ugye? Nem kell egyhelyben ülni, és közben még kütyüzhetnek is.

Fordított órák: a tanár úr néhány nappal az adott óra előtt elküld a gyerekeknek egy vagy két linket, ami egy szemelvényre, filmre vagy prezire navigálja őket. Néha forrásszemelvény is kapcsolódik a leküldött anyaghoz. Az e-mailből persze az anyag feldolgozását segítő szempontok, feladatok sem hiányoznak. Az ominózus fordított órán aztán a nebulók elmondják, hogy sikerült otthon feldolgozniuk a témát. A többiek végighallgatják, szükség esetén ki is javítják egymást, és közben észrevétlenül el is sajátítják az anyagot. A "kistanár" szerepe mindig élvezetes a diákok számára.

Amikor Pali bácsi pusztán azt szeretné tudni, megértették-e a gyerekek a tananyagot, egy speciális szavazóprogram, a Plickers segítségét veszi igénybe. Projektorral kivetít néhány, az anyaghoz kapcsolódó, feleletválasztós kérdést, a diákok pedig előre kiosztott, négyzet alakú szavazókártya felmutatásával válaszolnak, mégpedig úgy fordítva azt, ahogy a választ helyesnek vélik, vagyis A, B, C vagy D oldala kerüljön felülre. Pali bácsi ezt követően saját tabletjével beolvassa a válaszokat. A program kérdésenként összesíti a helyes válaszok százalékát, amit aztán a tanár úr kivetít.

A legnagyobb sikert mi más aratná a diákok körében, mint a "törvényerőre emelt" puskaírás? Mert azért Pali bácsinál is kell ám dolgozatot írni. Csak kicsit másként. Az összefoglaló óra végén a gyerekek szorgalmi feladatot kapnak: az adott témából készíthetnek puskát, amit aztán a dolgozatírást követően bemutathatnak, és a tanár úr – az esetleges jó jegy mellett – pozitívusokat, vagyis pluszokat ad a gondos munkára.

Krizsán Pál arra apellál, hogy a puska elkészítéséhez a gyerekeknek legalább egyszer át kell nézniük az adott tananyagot. Vagyis mindenképpen hasznos, hiszen abból is tanulnak.

Az innovatív pedagógus 7. és 8. osztályban, amikor a tanítványai már tudják, milyen kérdéstípusokból és feladatokból áll egy témazáró, kicsivel még tovább megy: megbízza a gyerekeket, hogy saját maguk állítsanak össze egy-egy feladatsort, és azt küldjék el neki e-mailben. Pali bácsi átnézi a munkákat, és visszajelez az egyes tanulóknak, hogy mit kifogásol, illetve mit hagy jóvá az adott javaslatban. A végleges variációt követő e-mail után a gyerek a következő órán a saját maga által összeállított dolgozatot írhatja meg.

Mi a nagyszerű mindebben? Nincs görcsölés, nincs unalom, nincs megbélyegzés. Csupán élvezetes, színes, emészhető órák, és oldott, jó hangulat. Ami persze nem megy a fegyelem rovására. Habár Pali bácsi szeme mindig mosolyog, következetesen elvárja a megfelelő hozzáállást. Amivel nem is szokott gond lenni. Hiszen valóban minden gyereket lehet valamivel motiválni. Csak meg kell találni hozzá a megfelelő módszert. Krizsán Pálnak – mint ezt "szupertanári" címe is bizonyítja -, tökéletesen sikerült.

Fotók, forrás: csaladinet.hu

Olvasta már?

Az Észak Dunántúli Vízmű Zrt tájékoztatatása

Az Észak Dunántúli Vízmű Zrt tájékoztatja a Kesztölci lakosokat, hogy a társaság részéről Kesztölc településen, a mai naptól kezdődően (2024.02.08) , ellenőrzéseket végeznek, mely során minden felhasználási helyet felkeresnek. Tisztelette...

Kesztölci hulladéknaptár 2024

Tisztelt Kesztölci Lakosok! Az alábbi linkre kattintva elérhető a 2024 évi hulladéknaptár. Kesztölci hulladéknaptár 2024